Hoe herprogrammeer je je onderbewuste is vaak de eerste vraag die mensen mij stellen bij een kennismakingsgesprek.
In dit blog leg ik je uit hoe het herprogrammeren in zijn werk gaat.

 

Door je onderbewuste te herprogrammeren verander je hoe je je voelt, denkt en handelt

De wetenschap maakt steeds meer duidelijk dat wij mensen maar zeer beperkt bewuste keuzes maken. We handelen grotendeels op basis van onze routines.
Slechts 5% van ons handelen wordt aangestuurd door ons bewustzijn. Dit betekent dat wij voor 95% functioneren vanuit ons onderbewuste.
Ons onderbewuste is dus voor het overgrote deel verantwoordelijk voor ons handelen, onze gedachten en onze gevoelens.

Ben je niet blij met wat je doet, of wat je denkt of wat je voelt?
Wanneer je dit wilt veranderen, bereik je dus het meeste als je je onderbewuste verandert.

Hoe herprogrammeer je je onderbewuste?

 

De ingang: Stress in je brein

Als je niet blij bent met wat je doet, wat je denkt of hoe je je voelt, betekent dit dat je een vorm van stress ervaart in deze situaties. De stress ontstaat wanneer je onderbewuste een onveilige situatie meent te herkennen. Dit gebeurt als een situatie in het heden een element bevat dat in het verleden voor controleverlies heeft gezorgd. Er zit een ‘trigger’ in de huidige situatie.

De amygdala, het alarmeringscentrum van je emotionele brein, scant voortdurend of je veilig bent. Het scant of er weer elementen zijn die opnieuw controleverlies geven. De amygdala activeert een stressreactie in je lichaam zodra het een element (de trigger) opmerkt. Je brein en lichaam worden dan gereedgemaakt om te vechten, vluchten of bevriezen.

 

Hoe herken je stress in je brein?

Bij een stressreactie raakt een van beide hersenhelften overactief en functioneert je 5% bewustzijn zeer matig. Je gaat over op je ‘routines’.

Een overactieve rechter hersenhelft wekt gevoelsreacties en emoties op als onzekerheid, nervositeit, angst, irritatie, boosheid, verdriet of wanhoop. Het lukt bij een overactieve rechter hersenhelft niet meer goed om helder na te denken en je goed te concentreren. Je bevriest figuurlijk. Maar ook gedrag als gaan slaan, stampvoeten, huilen, uitstellen of vluchten zijn mogelijke reacties bij een overactieve rechter hersenhelft.

Bij een overactieve linker hersenhelft ga je juist overmatig denken. Hoe kun je uit de situatie vluchten of je uit de situatie vechten? Dit kan leiden tot bijvoorbeeld overmatig je zorgen maken, doemdenken, piekeren, twijfelen, de ander beschuldigen, de ander willen afmaken met woorden, de ander de schuld geven, jezelf in de slachtofferrol plaatsen etc.

 

Je twee hersenhelften verbinden

De stressreactie kun je weer opheffen. Hoe herprogrammeer je je onderbewuste dat je deze stressreactie loslaat? Je herprogrammeert je onderbewuste met specifieke bewegingen om je hersenhelften te verbinden. Je krijgt weer een verbonden brein, rust in jezelf en beschikking over je volledige 5% bewustzijn.

Uniek aan de methoden, waarmee ik werk, is dat je door middel van spiertesten je onderbewuste vraagt en ermee afspreekt met welke bewegingen (processen) je de stressreactie in je hersenen loslaat.

Vervolgens stop je blijvend je stressreactie heel eenvoudig en meestal binnen enkele minuten door de specifieke bewegingen te maken.

Je maakt zo de situaties, die controleverlies gegeven hebben, weer neutraal voor je amygdala. Hierdoor slaat deze niet meer alarm. Zo kom je niet meer in de stressreacties, die je het ongewenste gedrag, de stressvolle gedachten en onrustige gevoelens gaven.

In mijn coaching gaan we samen op zoek naar de stressreacties onder jouw problemen. Tevens leer ik je hoe je zelf je hersenhelften weer verbindt en daarmee de stressreactie van de amygdala blijvend opheft. Zo krijg je zelf de ‘tool’ om thuis je innerlijke rust en emotionele welbevinden te verhogen. Stressvol gedrag kun je zo zelf veranderen.

  

Programmaties herprogrammeren

Naast de oude situaties, waarin controleverlies geweest is, wordt je onderbewuste aangestuurd door je overtuigingen. Overtuigingen zijn conclusies die je onderbewustzijn heeft getrokken uit eerdere situaties. Ook krijg je ze mee van je opvoeders.

Bij spreekangst in het openbaar kan bijvoorbeeld de belemmerende (=stress-gevende) overtuiging ‘Ik ben een slechte spreker’ spelen. Dit maakt bijvoorbeeld dat je moeilijk uit je woorden komt, je je onzeker en gespannen voelt en negatief over je spreken in het openbaar denkt.

Zo worden je gedragspatronen, je gedachten en je gevoelens ook voortdurend aangestuurd door je overtuigingen. Het zijn je onderbewuste programmaties.

Je overtuigingen zijn ook een ingang om je onderbewuste te herprogrammeren. Met dezelfde processen herprogrammeer je ook binnen enkele minuten je overtuigingen. Je verbindt je twee hersenhelften met elkaar, terwijl je je concentreert op je gewenste overtuiging. Zo wordt het binnen enkele minuten jouw overtuiging.

Hiermee hef je jouw innerlijke blokkades op en open je jouw potentieel om te bereiken wat jij wilt!

 

Gratis consult

Wil jij weten of je jouw probleem kunt oplossen door jezelf te herprogrammeren?

Bespreek met mij welke mogelijkheden ik zie voor jouw probleem. Het consult is geheel vrijblijvend. Meer informatie over het consult vind je op mijn pagina gratis.

Wil je eerst meer lezen over het herprogrammeren van je onderbewuste?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en mijn gratis ebook over hoe je jezelf programmeert wordt je als welkom toegestuurd. 

 

 

Else Diependaal is PSYCH-K® Gezondheid & Welzijns Facilitator en
Professionele LIVE THE CONNECTION® Coach

Lees ook:
– Waarom werkt jezelf programmeren zo krachtig?
– Laat jouw onderbewuste jouw wensen creëren!
– Is jouw onderbewuste afgestemd op wat jij wilt?
Communiceren met je onderbewuste. Hoe doe je dat?

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.

Pin It on Pinterest

Share This