Zorgen voor je behoeften
Zorgen voor jezelf bij het geven van zorg is belangrijk. Deze zorg kan zijn voor andere mensen. Maar ook dat je je erg verantwoordelijk voelt voor je werk en dat mensen op jou kunnen rekenen. Zorgen voor jezelf betekent goed zorgen voor je behoeften. Mensen die veel zorg geven, zijn echter vaak niet zo goed in het geven van zorg aan zichzelf. Ze verwaarlozen hun eigen behoeften en stellen de behoeften van de ander of het werk voorop. Door het verwaarlozen van je eigen behoeften kun je ziek, uitgeput of zelfs burnout raken. Als het werk of de persoon wegvalt, kan er ook een gevoel van leegte ontstaan.

Eigenwaarde door zorg geven
Zorggevers of ook wel helpers genoemd voelen zich goed door het geven van zorg. Ze zien graag dat anderen het goed hebben door hun zorg. Ze halen er een stuk van hun eigenwaarde uit. Vaak hebben ze echter ook moeite met hulp vragen en het zelf ontvangen van zorg. Hierdoor wordt de balans van geven en nemen verstoord. Dit zijn patronen, die vaak al in de jeugd ontstaan. Als je als kind vooral liefde en aandacht kreeg als je de helpersrol op je nam, is er een grote kans dat het veilig en prettig voelt om deze rol ook in je latere leven te blijven spelen.

Helpersrol vanuit je jeugd
Zo heb ik zelf in mijn jeugd deze helpersrol ook op mij genomen. Voor mijn moeder was ik haar makkelijke en wijze dochter. Ik was meewerkend en maakte het haar niet moeilijk. Ik voelde aan dat ze het al zo zwaar had. Voor mijn vader was ik zijn lieve kleine meisje. Zo kon hij bij mij zich rustig voelen. Hij hoefde zich bij mij niet boos te maken, zoals bij mijn oudere zuster. Ik voelde me in deze rollen veilig en gewaardeerd. In mijn latere leven ben ik deze rollen blijven spelen. Ik voelde mij erg verantwoordelijk voor mijn werk. Ik gaf veel zorg in mijn familieleven. En ik trok ook mensen aan die deze kwaliteiten nodig hadden.

Balans van geven en nemen
In de helpersrol trekt je vaak mensen aan, die je hulp graag aannemen. Ze nemen er vaak zelf niet volledig de verantwoordelijkheid voor om voor zichzelf te zorgen. Ze kunnen veel nemen en het teruggeven is niet in balans. Jij als zorggever of helper verlangt wel naar deze balans van terug ontvangen. Echter je mag het van jezelf ook weer niet ontvangen. Dit kan gevoelens van irritatie geven. Boos worden op de ander dat deze zo egocentrisch is. Boos dat deze zijn eigen behoeften voorop zet. Boos dat deze zo ongevoelig is voor de behoeften van jou of anderen. Waar je zelf naar verlangt en behoefte aan hebt, (maar van jezelf niet mag) daar ga je je aan irriteren bij de ander. Vaak voel je je bij een verstoorde balans ook niet gewaardeerd. Je voelt je op je werk of door de mensen waarvoor je zorgt niet gezien in wat je doet. Meestal neem je echter uit jezelf deze zorgrol op je. Je ontneemt daarmee anderen de kans om te leren voor zichzelf te zorgen.

Blokkerende overtuigingen
Vanuit de patronen en boodschappen uit je jeugd heb je overtuigingen gekregen als
– Ik moet eerst voor de ander zorgen
– Mijn behoeften zijn minder belangrijk dan die van de ander
– Ik mag geen hulp vragen
Je onderbewustzijn blijft zoeken naar de ervaringen die aan deze overtuigingen voldoen. Je kunt het bewust anders willen. Je gedrag blijkt echter elke keer weer anders, doordat je onderbewustzijn de verandering blokkeert.

Helpende overtuigingen
Overtuigingen die je kunnen helpen om je gedrag te veranderen kunnen zijn
– Ik luister naar mijn behoeften en zorg goed voor mezelf
– Ik zorg eerst voor mezelf, dan pas voor de ander
– Ik mag hulp vragen en ontvangen
– Ik laat mensen voor zichzelf leren zorgen
Door deze overtuigingen in je onderbewustzijn actief te hebben, kan er een betere balans ontstaan in het geven en ontvangen. Hierdoor kan de ander weer leren voor zichzelf te zorgen. Jij kunt je laten verzorgen. En niet onbelangrijk, jij kunt meer plezier en energie krijgen!

Wil jij beter zorgen voor je behoeften en een betere balans in geven en nemen? Met PSYCH-K® kun je contact maken met je onderbewuste. Je kunt snel en effectief je overtuigingen onderzoeken en veranderen. Tevens is het mogelijk om in je onderbewuste stressvolle of traumatische gebeurtenissen op te sporen, die maken dat je stress ervaart in bepaalde situaties. Deze stress of trauma kan ook snel en op een vriendelijke manier getransformeerd worden.

In mijn praktijkruimte in Hilversum of per Skype kunnen we samen jouw situatie onderzoeken. We kunnen nagaan welke blokkerende overtuigingen of stressvolle gebeurtenissen maken dat je moeite hebt met zorgen voor je eigen behoeften. Door deze te transformeren, kunnen je gedrag, je gedachten en gevoelens veranderen. Zo kun je het leven creëren dat jij wilt!
Voor meer informatie lees mijn ebook over de werking PSYCH-K® of neem contact met mij op.

Lees ook:
Eigenwaarde: waarom ben je wel of niet blij met jezelf
Waarom werkt PSYCH-K® zo krachtig?
Het onderbewuste: hoe kun je ermee communiceren?
Psycho-somatische klachten

Pin It on Pinterest

Share This

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.