Gedragsverandering was niet vanzelfsprekend
Vroeger is het mij regelmatig overkomen dat ik bij de bakker een tijd op mijn beurt stond te wachten en als ik dan eindelijk aan de beurt was, er iemand voordrong. Ik wist zeker dat het mijn beurt was en voelde mij geïrriteerd. Toch hield ik mijn mond.

In therapie ben ik er later achter gekomen dat het mijn patroon vanuit mijn jeugd was om graag lief, vriendelijk, wijs en verstandig te willen worden gevonden. Dit inzicht bracht mij echter niet gelijk verandering van gedrag, zodat ik in diverse situaties (zoals de situatie bij de bakker) niet voor mezelf opkwam. Ik voelde mij na zo’n situatie niet goed over mijzelf. En als ik iemand er wel op wees dat ik aan de beurt was, voelde ik mij hier ook niet goed bij, waardoor ik de volgende keer niet zo’n zin in had om “moeilijk” te doen en weer in mijn oude gedrag verviel.

Waarom leidt inzicht niet altijd tot gedragsverandering?

Gedrag en overtuigingen
Ons gedrag is erop gericht om aan onze overtuigingen te voldoen. In de situatie bij de bakker speelden bij mij de overtuigingen “Ik moet aardig zijn”, “Ik moet de wijste zijn” en “Ik mag niet boos worden”. Later in mijn proces ben ik mezelf toestemming gaan geven om onvriendelijk te zijn en boos te worden en zijn overtuigingen als “Ik mag onaardig zijn”, “Ik mag mijn grenzen aangeven” en “Ik mag boos worden” mij eigen geworden. Nu is het geen probleem voor mij om bij de bakker assertief te reageren met “volgens mij ben ik aan de beurt” en mij daarna ontspannen over mezelf te voelen.

Geprogrammeerd in ons onderbewustzijn
In onze perceptie sturen we ons leven via onze wensen en verlangens. Maar uit de neurowetenschappen blijkt iets opmerkelijks: we sturen ons leven maar 5 procent van de tijd met ons denkende bewustzijn. 95 procent van de tijd wordt ons leven beheerst door overtuigingen en gewoonten die in het onderbewustzijn zijn geprogrammeerd.
Dus je kunt wel inzicht krijgen in je gedrag en hopen dat je daarmee komt tot gedragsverandering, maar het lukt vaak niet, omdat je je leven maar op zo weinig momenten echt met je denkende bewustzijn aanstuurt.

Reden automatische herhalingsfunctie
Er is een goede reden voor het bestaan van die automatische herhalingsfunctie van het onderbewustzijn. Als kind leer je lopen. Op dat moment wordt je leven door dat proces bepaald. Je hebt er al je energie en concentratie voor nodig. Hetzelfde gebeurt wanneer je later leert autorijden. Maar zodra je die nieuwe gewoonten beheerst, verandert het onderbewustzijn ze in automatische procedures. Iets wat op een bepaald moment haast ondoenlijk leek, wordt opeens doodeenvoudig. Je denkt er niet eens meer bij na wanneer je de ene voet voor de andere zet of met de auto naar huis rijdt.
We leggen niet alleen eenvoudige motorische bewegingen vast, zoals lopen en auto rijden. Zo leggen we ook bepaalde percepties en gedrag vast. En dat vastleggen gebeurt voor een belangrijk deel in de eerste 7 jaar van ons leven. Ze bestaan uit gedrag en overtuigingen die je van andere mensen hebt overgenomen en boodschappen die je van andere mensen kreeg. Zo ontstaan je overtuigingen, die nu nog steeds je gedrag bepalen. Regelmatig niet het gedrag waar je nu blij mee bent…

Verschillende manier van leren
Het denkende bewustzijn en het onderbewustzijn verschillen van elkaar in hun manieren van leren. Het denkend bewustzijn leert via inspiratie: een boek lezen, naar een film gaan, een interessant gesprek voeren met een vriend of docent. Het onderbewustzijn automatiseert procedures, of vormt gewoonten. Wil je in het onderbewustzijn de automatische procedures of gewoonten vervangen, dan zal je de overtuigingen die het aanstuurt moeten vervangen.

Onderbewustzijn aanspreken voor gedragsverandering
Dat is de reden dat de inzichten die je bij een goede gesprekstherapie, uit een boek of workshop opdoet vaak niet gelijk uitmonden in gedragsverandering, andere fundamentele overtuigingen en dus een andere werkelijkheid. Die inzichten spreken het verkeerde bewustzijn aan. Door een overtuiging direct in je onderbewustzijn te vervangen, kun je wel gelijk je gedrag veranderen.

Wil jij direct belemmerende overtuigingen in je onderbewustzijn vervangen? Als PSYCH-K® facilitator bied ik je een snelle en eenvoudige manier om je overtuigingen die jou stress en belemmeringen opleveren op te sporen en te vervangen. Hiermee kan je komen tot verandering van gedrag, in je kracht komen en je leven creëren zoals jij dat wilt. Voor meer informatie download mijn gratis ebook over PSYCH-K® of neem contact op voor een kennismaking.

Bron: The Optimist, artikel “Wij zijn meester van ons lot”, Juriaan Kamp, 16 mei 2012

Lees meer over het onderbewuste voor gedragsverandering:
Waarom werkt PSYCH-K® zo krachtig?
Is jouw onderbewustzijn afgestemd op wat jij wilt?
Het onderbewuste: hoe kun je ermee communiceren?

Lees meer:
Zelfvertrouwen vergroten
Depressie als kans
Eigenwaarde en persoonlijke ontwikkeling

Pin It on Pinterest

Share This

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.