Herken je overtuigingen uit dit rijtje die je graag zou willen?
Ik voel me krachtig.
Ik ben ontspannen in mezelf.
Ik sta voor mezelf.
Ik voel me zeker.
Ik hou van mezelf in alles wat ik ben in verbinding met anderen.
Ik heb gelijkwaardige relaties.
Ik mag mezelf zijn.
Ik mag zichtbaar zijn.
Wat maakt dat je niet geheel blij bent met jezelf?
Hiervoor moeten we terug naar hoe we onze overtuigingen in de eerste jaren van ons leven vormen.

Leren door identificatie
Wij mensen leren in eerste instantie door identificatie. Een baby voelt zich eerst één met zijn moeder (symbiosefase van de hechting). Als zijn moeder naar hem lacht, voelt de baby zich blij. Kijkt ze boos naar hem, begint hij te huilen. Door o.a. de zorg en aanraking van zijn ouders krijgt de baby sensaties in zijn lichaam en begint zich een eerste ik-ervaring te vormen. Langzaamaan begint een baby zijn eigen lijfje te ontdekken: “hé, ik heb een voet”. Zo begint het proces van zijn eigen ik zich te vormen en start de separatie-individuatiefase: het kind gaat zich langzaam als een apart wezen, los van de moeder ervaren.

Een eigen identiteit ontwikkelen
Het kind wordt steeds zelfstandiger en gaat de wereld verkennen: het gaat zelf eten, begint te lopen en dan komt er ook een nee-fase: door nee te zeggen tegen de ouders zet hij zich af tegen de identificatie met zijn ouders en zoekt het kind de ervaring van het anders zijn. Hij ontdekt steeds verder dat het een eigen identiteit heeft. Het kind zoekt naar de ervaring dat hij anders kan en mag zijn dan zijn ouders. Belangrijkste ontwikkelingstaak in deze fase is de groei naar autonomie: het kind leert zich enerzijds aanpassen aan de regels van de omgeving, maar leert anderzijds dit te doen met een gevoel van eigenwaarde.

De eerste onbewuste overtuigingen
De ouders geven in deze fase van je identiteit ontwikkelen veel boodschappen tegen een jong kind over wie hij is door wat ze zeggen. Ouders kunnen dan ook negatieve boodschappen geven. Bijvoorbeeld “je geeft het snel op” of “nee, je bent stout dat je dat pakt”. Daarmee vormt het kind zijn eerste onbewuste overtuigingen over zichzelf. Bij negatieve boodschappen kunnen dit negatieve overtuigingen worden dat het kind niet goed is zoals hij is.

Niet blij met jezelf
Wij mensen hebben spiegelneuronen waardoor we ons kunnen verplaatsen in / identificeren met de ander. Enerzijds is er dus deze gezonde neiging om ons te willen identificeren met de ander (hechting). Anderzijds is er de gezonde neiging om ons los te willen maken van de ander (autonoom zijn). Mensen met een gezonde identiteit en eigenwaarde zijn goed in staat tot beide: zowel positief kunnen ervaren dat je uniek bent, als goed kunnen afstemmen op de ander. Lukt dit niet volledig, dan kan er een gevoel ontstaan van niet blij zijn met jezelf. Negatieve overtuigingen zitten je dan in de weg om te bereiken dat je je blij met jezelf voelt.

Wil jij blijer met jezelf zijn?
In mijn Praktijk voor Ontstress Coaching begeleid ik mensen om door middel van spiertesten onbewuste overtuigingen op te sporen, die maken dat je niet blij met jezelf bent. De oude belemmerende (negatieve) overtuigingen maken dat je je gestrest over jezelf, je relatie met een ander of over een situatie voelt. Ze kunnen patronen die stress geven in stand blijven houden. Samen kunnen we via een eenvoudige en snelle procedure deze overtuigingen veranderen naar overtuigingen die je wel blij met jezelf laten voelen.
Wil je meer weten? Neem contact op of download mijn gratis Ebook.

Ben je op zoek naar begeleiding om zo snel mogelijk en zonder medicatie van een depressie te herstellen?
Leefstijlverandering blijkt zeer effectief bij het herstel van een depressie, aldus recent wetenschappelijk onderzoek. Daarom bied ik samen met mijn partner Karel Steijger begeleiding aan bij herstel van een depressie met als kern leefstijlverandering in 12 weken. We gebruiken hierbij een methode van leefstijlverandering, die wetenschappelijk is onderzocht. Aan het eind van het 12 weekse onderzoek bleek 77% van de deelnemers van de depressie te zijn hersteld.
Wij bieden individuele coaching en training in een kleine groep naar een leefstijl, die je hormoonbalans binnen 12 weken herstelt. Onderdeel van de begeleiding is ook leren je belemmerende overtuigingen te vervangen door bekrachtigende overtuigingen. Meer over deze individuele coaching of training in een kleine groep kun je lezen op www.depressieherstel.nl.

Bronnen:
Piet Weisfelt, Nestgeuren, Over de betekenis van de ouder kind relatie in een mensenleven, hoofdstuk 7
Jaartraining identiteit en eigenwaarde, Elisabeth van Leeuwen

Lees ook:
Negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten
Depressie als kans
– Positieve overtuigingen: Een filosofie voor succes

 

Pin It on Pinterest

Share This

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.