Negatieve gedachten veranderen in positieve gedachten kan heel moeilijk zijn. Bewust weet je dat het niet waar is. Toch kan elke keer het stemmetje in je hoofd roepen:

“Ik ben niet goed genoeg” of
“Andere mensen kan ik niet vertrouwen” of
“Ik ben onaantrekkelijk” of
“De wereld is een gevaarlijke plek” of
“Ik ben niet slim genoeg” of
“Altijd word ik achtergelaten” of
“Er wordt geen rekening met mij gehouden”

Waar komt dit stemmetje vandaan? Hoe komt het dat je bewust weet dat het niet altijd waar is wat het stemmetje zegt en dat deze toch regelmatig verschijnt?

 

Overtuigingen vormen onze gedachten

Onze negatieve gedachten worden vormgegeven door onze overtuigingen. Deze hebben we ons in onze eerste levensjaren onbewust eigen gemaakt. (Meer schrijf ik over dit proces in mijn blogs over depressie en eigenwaarde). Dus gebeurt er iets dat overeenkomt voor ons onderbewustzijn met een onbewuste negatieve overtuiging? Dan hoor je weer dit stemmetje in je hoofd.

 

Het onderbewustzijn bepaalt onze perceptie

Op basis van onze onbewuste overtuigingen scant ons onderbewustzijn voortdurend onze omgeving. Ons onderbewustzijn scant of het klopt met onze overtuigingen. Door dit filter kijken we dus naar de situaties om ons heen. Onze overtuigingen bepalen zo onze perceptie van situaties.
Onze overtuigingen creëren zo wat we zien als onze werkelijkheid. Daarom kun je vervelende situaties die in je leven steeds terugkomen gebruiken als een spiegel van je negatieve overtuigingen.

 

Negatieve gedachten veranderen

Wil je je negatieve overtuigingen veranderen? Dan zal je je negatieve (belemmerende) overtuigingen moeten veranderen. Belemmerende (negatieve) overtuigingen zijn te veranderen in bekrachtigende (positieve) overtuigingen.
Als een overtuiging bekrachtigend is, zal je onderbewustzijn je omgeving tevens scannen of het klopt. Je zult dan de perceptie van omstandigheden naar je toe trekken die kloppen met de bekrachtigende overtuiging. Je negatieve gedachte op basis van de belemmerende overtuiging zal verdwenen zijn. Dan zal er ruimte zijn voor positieve gedachten en het aantrekken van neutrale of positieve omstandigheden.

 

Een voorbeeld

Stel, je hebt een stemmetje dat zegt: “Er wordt geen rekening met mij gehouden”. Je zoontje slaat meerdere malen achter elkaar een deur hard dicht. Je onderbewustzijn herkent in deze situatie de overtuiging “Er wordt geen rekening met mij gehouden”. Deze negatieve gedachte komt bij je op. Je wordt boos op je zoontje, omdat hij geen rekening met je houdt.
In dezelfde situatie met de overtuiging “Mensen houden rekening met mij” kan er iets anders gebeuren. Dan herkent je onderbewustzijn in deze situatie niet de overtuiging “Er wordt geen rekening gehouden met mij”. De gedachte komt niet bij je op. Er is geen reden om boos te worden.
Wellicht ga je even kijken. Je ontdekt dat je zoontje niet weet hoe hij de deur rustig dicht kan doen zodat deze goed sluit.

 

Een positieve ervaring creëren

Zo maak je door middel van het veranderen van je overtuigingen stress-gevende situaties neutraal. Je negatieve gedachten veranderen in positieve gedachten. Eenzelfde situatie ga je geheel anders ervaren. Je krijgt neutrale of positieve ervaringen.

Wil jij andere gedachten en positievere ervaringen? Neem contact op voor een vrijblijvend consult. Samen bespreken we wat er nodig is om te creëren waar je naar verlangt. Door je overtuigingen te veranderen ga je creëren wat je wel wilt.

Wil je eerst meer lezen over het herprogrammeren van je onderbewuste?
Download dan mijn gratis ebook voor meer informatie over jezelf programmeren met PSYCH-K®. Dit is een van de methodes die ik gebruik om je met je onderbewustzijn te laten communiceren en waarmee je het herprogrammeert.

Else Diependaal is PSYCH-K® Gezondheid & Welzijns Facilitator en
Professionele LIVE THE CONNECTION® Coach

Lees ook:
Depressie als kans
Waarom ben je wel of niet blij met jezelf?
Hoe communiceer je met je onderbewustzijn?

Pin It on Pinterest

Share This

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.