In bijna alle regio’s zit de zomervakantie er weer bijna op. We hebben met zijn allen genoten van die paar (of misschien wel meer!) weken vrij, die welverdiende vakantie in eigen of buitenland. Lekker met je partner, de kinderen, of vrienden even weg van huis en haard. Meestal zijn dit de momenten om te reflecteren op het afgelopen jaar en het besef dat wat bewuster met de tijd omgaan erg goed is voor het hoofd en het lijf.

Eenmaal thuis ben je helemaal opgeladen en denk je “dit jaar gaan we het echt anders aanpakken!!” Maar voor je het weet (gemiddeld al na 3 dagen werken) ben je dat fijne vakantiegevoel kwijt en voel je de spanning alweer opkomen.

Daarnaast smaakt die heerlijke pasta uit dat leuke restaurantje in Toscane thuis toch net anders en is de koffie weer gewoon bruin water.

7 tips van de om dat vakantiegevoel langer vast te houden:

Tip 1: Vermijd dat je in de eerste week al het opgestapelde werk van de vakantie moet gaan zitten doen. Is dit niet te vermijden? Laat je out-of-office dan 2 dagen langer aanstaan, zodat je rustig de tijd hebt om alle mails te verwerken en weer orde op zaken te stellen. Anders blijft alles maar liggen en begin je meteen met achterstand voor je gevoel. Voor de echte durfal heb ik nog een hardcore tip; delete al je mails direct. Als het echt belangrijk is zullen ze je wel nog een keer mailen of bellen. Dan ben je wel lekker snel klaar en hoogstwaarschijnlijk gaat er niks echt mis. Probeer het eens, zonder durf geen verandering!

Tip 2: Gerelateerd aan tip 1. Begin met het meest recente e-mailtje of klusje. De meeste mensen hebben de neiging om aan het begin te beginnen. Als je echter de meest recenter dingen oppakt, is de kans dat je eerdere mails of notities kunt verwijderen veel groter, aangezien mensen vaak een follow-up sturen. En zie ook tip 1: hoe mee je kunt deleten des te beter.

Tip 3: Vakantiedagen zijn voor vakantie, werkdagen zijn voor werk. Dus is het uit den boze om tijdens je vakantie al bezig te gaan in je hoofd met wat er allemaal moet gebeuren als je weer thuis bent. Andersom is het stiekem best fijn om tijdens je werk alvast aan je opkomende vakantie te denken, maar dat is even iets anders… Nu even serieus; probeer te genieten van de laatste paar vakantiedagen zonder de druk van je werk.

Tip 4: Houd je vakantiegewoontes vast. Begon je op vakantie elke dag met een rustig ontbijt, blijf dat weer terug ook doen, ook als dat betekent dat je de wekker 15 minuutjes eerder moet zetten. Geloof me, je hebt er de rest van de dag profijt van. Net als die andere gezonde vakantiegewoonte, wandelen. Ga in je pauze naar buiten, zeker nu de zomer nog in volle gang is, en wandel naar de supermarkt in plaats van de auto. Goed moment om je hoofd leeg te maken en goed voor je gezondheid. Helaas is dit misschien wel de moeilijkste tip, aangezien andere mensen je al snel weer tot de orde zullen roepen. Hou stug vol en negeer die azijnpissers!

Tip 5: Geniet van het moment. Kon je je in je vakantie rustig verliezen in een boek, die mooie zonsondergang, dat lekkere glaasje wijn, eenmaal terug in eigen land proberen we zoveel mogelijk tegelijkertijd te doen, want dan is het maar gedaan. Stop ermee! Niet doen! Het blijkt namelijk dat je aan elke activiteit meer tijd kwijt bent, dan wanneer je ze afzonderlijk zou doen. Dus weg efficiëntie en welkom stress. Geniet dus van het moment, dat is helemaal mindful en hip (en het werkt).

Tip 6: Lunch buiten de deur. Er is niks wat zo aan vakantie doet denken als lekker uitgebreid lunchen buiten de deur. In België doen ze het, in Frankrijk en Spanje ook. Helaas zijn wij Nederlanders te calvinistisch om van dit voorrecht te genieten, maar dat kan je veranderen. Want jij bent een levensgenieter toch!

Tip 7: Last but not least, bedenk alvast waar je volgende vakantie naartoe gaat. Begin in je vrije tijd daar al rustig over te lezen en na te denken. En vergeet niet, een dag of twee weg in eigen land geldt ook als vakantie!

Wat zijn jouw tips om dat vakantiegevoel wat langer vast te houden?

En lukt het niet om het ontspannen vakantiegevoel vast te houden? Overweeg om te leren stressreacties op te heffen. Binnen 2 minuten ben je af van je spanning over je volle inbox, af van de spanning van een lastige klus, kun je negatieve gedachten stoppen en elke andere stressreactie opheffen. Meer informatie in mijn blog: Leer nu je stressreacties snel en effectief te stoppen.

Bron: Nationale Hulpgids

Pin It on Pinterest

Share This

Ik gebruik cookies om zeker te stellen dat mijn website jou de beste ervaring geeft.